چرا و چگونه تأثیر متفورمین به اندرکنش  با انسولین  وابسته است؟

حدود 120 میلیون نفر در دنیا به دیابت نوع2 مبتلا هستند  و بسیاری از این افراد از داروی متفورمین  برای کنترل بیماری خود استفاده می کنند.

 پزشکان  می دانند که تأثیر متفورمین در کمک به کاهش و کنترل قندخون به اندرکنش وتعامل آن با انسولین وابسته است اما تاکنون هیچکس از علت و چگونگی آن آگاه نبود. حال محققین  دانشگاه McMasterبرای اولین بار پرده از این راز گشودند.دراین کشف مشخص گردید که متفورمین  در کبد بروی چربیها کار می کند. نتایج این تحقیق درمجله ی Nature Medicineمنتشر گردید.

به گفته ی پرفسور Steinberg: کلید حل این مسئله این است که متفورمین بطور مستقیم بروی گلوکز کار نمی کند. این دارو با کاهش مولکولهای  چربی مضر در کبد  این امکان را فراهم می آورد که انسولین بهتر کار کند و مقدار  قندخون را کاهش دهد.

او می افزاید : اکثر افرادی که متفورمین  مصرف می کنند دارای  کبد چرب هستند که غالباً  به دلیل چاقی ایجاد شده است . چربی همانند یک کلید  تحریک کننده  برای ابتلا به پیش دیابت وافزایش قند خون است زیرا انسولین نمی تواند بطور موثر خروج قند از کبد را متوقف کند. دراین  کار تحقیقاتی آنهاعلل ایجاد کبد چرب را در موشهایی که دچار یک اختلال ژنتیکی دریک اسید آمینه در پروتئین  استیل کو-آ- کربوکسیلاز (ACC)بودند، بررسی کردند. این پروتئینها بوسیله ی یک حسگر متابولیکی  که آنزیم  پروتئین کیناز فعال شده با AMPمی باشد،  کنترل شده و در تنظیم  تولید چربیها و سوختن آنها نقش دارند.

 درموشهایی که دارای این پروتئین های جهش یافته بودند علایم  کبد چرب و پیش دیابت حتی بدون بروز چاقی ظاهر می شود. دکتر Steinbergمی گوید: اما آنچه واقعاً جای تعجب دارد این است که دادن داروی متفورمین  به این موشهای چاق در پایین آوردن  قند خون موثر نیست. این موضوع  نشان می دهد متفورمین  بطور مستقیم  بر متابولیسم  قند  تأثیر نمی گذارد بلکه بروی کاهش چربی در کبد موثر است و با این کاربه انسولین کمک می کند که بهتر عمل کند.

دکتر Morgan Fullertonنویسنده ی مقاله می گوید: در این تحقیق تنها با کمک یک جهش کوچک ژنتیکی که ممکن است در انسان هم اتفاق افتد مسیر دقیق عملکرد متفورمین درکاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 را روشن گردید

 دکترSteinbergمی گوید: این کشف می تواند به ابداع درمانهای ترکیبی و اختصاصی برای  بیمارانی که نمی توانند قند خون خود را با متفورمین کنترل کنند، کمک کند.

منبع:  medicalxpress.com